loading...
دستگیره کابینت
حسام نورعلی زاده بازدید : 27 پنجشنبه 06 خرداد 1400 نظرات (0)

دوره های تاریخ معماری و سبک های معماری از A تا Z. تقویم تاریخ معماری و مهمترین سبک های معماری. در اینجا خلاصه ای از تاریخ معماری جهان از ماقبل تاریخ تا امروز آورده شده است .

معماری سابقه ای خاموش از فرهنگ سازنده آن است. سازه های معماری ، که مهمترین شاخص های تمدن هستند ، نمادهای ارزش ها و اعتقادات اجتماعی هستند. برای شناخت هر دوره یا فرهنگی ، شناخت تاریخ و هنر آن دوره ضروری است. معماری نوعی ارتباط غیرکلامی از ارتباط است که در آن تاریخ و هنر به هم می رسند.

گرچه تجربه معماری تا حد زیادی بر اساس عادت فیزیکی و زیبایی شناختی بنا شده است ، اما برای تجربه واقعی یک ساختمان ، لازم است که از ساختار ، تاریخچه و مفهوم ساختمان دانش داشته باشید. در این مقاله ، ما روند توسعه سازه های معماری از کلبه های چوبی یک طبقه تا برج های فولادی را در نتیجه ایده ها و تکنیک های ساخت و ساز در طول قرن ها توضیح داده ایم. در اینجا دوره های تاریخی معماری از ماقبل تاریخ تا به امروز و سبک های معماری از A تا Z آورده شده است:


ملت های بزرگ زندگی نامه خود را در سه کتاب می نویسند - کتاب اعمال خود ، کتاب الفاظ و کتاب هنرهایشان. یکی از این کتابها قابل درک نیست مگر اینکه دو کتاب دیگر خوانده شود. اما قابل اطمینان ترین این سه مورد آخر است.

جان راسکین
فهرست
تاریخچه معماری ماقبل تاریخ (11،600 سال قبل از میلاد - 3500 سال قبل از میلاد)

استون هنج ، ca. 3100 سال قبل از میلاد - 2200 سال قبل از میلاد ویلتشر ، انگلیس
تاریخچه معماری به دوران سنگ صیقلی برمی گردد. مردم ماقبل تاریخ شروع به ایجاد اولین محصولات معماری برای جوامع مستقر خود کردند. قدیمی ترین جامعه ساختمانی شناخته شده در جهان Göbekli Tepe در Urfa ، ترکیه است. (حدود 11،600 سال قبل از میلاد). در حالی که اروپاییان عصر نوسنگی در حال ساخت بناهایی با قاب های چوبی و دیوارهای ساخته شده از شاخه های درخت و گچ بری با گل بودند ، اولین ساختمان ها و شهرهای ترکیه و خاورمیانه از خشت ساخته شده اند.


 
ساختمانهای اول عمدتا برای حفاظت و نگهداری مواد غذایی بودند. با این حال ، مردم آن زمان همچنین بناهایی خلق کردند که شامل مقبره ها و سایر بناهای تشریفاتی است. دایره ها و منهیرها یا ردیف های مگالیتس که به سمت بالا برافراشته می شوند از سنگ ساخته شده اند. نمونه های مختلفی از این سازه های معماری هنوز پابرجا هستند ، مانند بنای یادبود استون هنج (حدود 3000 - 2000 قبل از میلاد ، انگلیس). اگرچه هدف این بناهای تاریخی دقیقاً مشخص نیست ، اما بیانگر تمایل بشر برای تغییر طبیعت در مقیاس وسیع و به جا گذاشتن آثاری غیرقابل حذف از وجود آنها است.

معماری همان چیزی است که طبیعت قادر به انجام آن نیست.

لویی کان
ویژگی های برجسته معماری دوره پیش از تاریخ به شرح زیر است:


 
خانه های یک خانواده ، انبارها و خانه های مشترک ساخته شده است.
اولین ساختمان ها از مواد طبیعی مانند چوب ، خاک رس و خشت ساخته شده اند.
از صفحات سنگی یک تکه برای نشان دادن مقبره ها و نشانه ها استفاده می شد.
معماری مصر باستان (حدود 3050 قبل از میلاد - 900 قبل از میلاد)

اهرام بزرگ ، 2550 قبل از میلاد ، جیزه ، مصر
مصر (3100-2040 قبل از میلاد) ، اولین تمدن بزرگی که در حوضه مدیترانه ظهور کرد ، زبان نوشتاری ، مذهبی و طبقه حاکم دودمان خود را داشت. پایتخت ، ممفیس ، یکی از مراکز شلوغی بود که در امتداد رود نیل صف کشیده بودند. این ساختمان ها از آجرهای گلی و چوبی خشک شده ساخته شده اند. فرعون های اولیه در مستابا ، سازه های یک طبقه آجری با اتاق های مدفون در زیر ، دفن شدند.

روش دفن طبقه حاکم در مستابا با ساخت هرم پلکانی برای فرعون زوسر در حدود 2630 قبل از میلاد تغییر کرد. معمار ایمهوتپ نه تنها اولین هرم بزرگ مصر را ساخت ، بلکه برای اولین بار از سنگ به عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرد. ایمهوتپ آنقدر موفق بود که بعداً به عنوان خدای بزرگ معرفی شد. تخصص مصر در زمینه سنگ همچنین تأثیر بسزایی در معماری بعدی یونان داشت.


 
نمونه های معروف معماری هرم مصر ، هرم پلکانی زوسر (2630 قبل از میلاد) و هرم بزرگ در جیزه (2550 قبل از میلاد) است که توسط ایمهوتپ ، یکی از بزرگترین معماران جهان باستان طراحی شده است. بعداً ، در زمان پادشاهی میانه و اواخر (300-2040 قبل از میلاد) ، مصری ها مجموعه ای از کاخ ها را در کارناک ساختند ، مانند معبد آمون (1530-323 قبل از میلاد). این سازه ها با آثار هنری مختلفی تزئین شده اند که تعداد کمی از آنها زنده مانده اند و خدایان ، حکام و حیوانات نمادین را به همراه کتیبه های هیروگلیفی منحصر به فرد مصر با استفاده از نقاشی های دیواری ، مجسمه ها و فلزات به تصویر می کشند.

تحولات در دوره تاریخ معماری مصر به شرح زیر است:


 
اولین معمار شناخته شده تاریخ ، ایمهوتپ ، اولین هرم را در سقاره ساخت.
استون به عنوان مصالح ساختمانی جای خشت را گرفت.
شهرهای مردگان متعلق به طبقات حاکم ساخته شد.
معماری سومری / معماری بین النهرین (حدود 3200 سال قبل از میلاد - 330 سال قبل از میلاد)

Ur Ziggurat، c. 2113-2096 قبل از میلاد ، عراق
در حالی که مصریان شهرهایی را در رود نیل تأسیس می کردند ، تمدن شهری دیگری در منطقه بین رودخانه های دجله و فرات در عراق امروز در حال توسعه بود. فرهنگ سومری در این منطقه موسوم به بین النهرین گسترش و گسترش یافت. سومری ها کشاورزی را توسعه دادند و یک زبان نوشتاری پیدا کردند که در لوح های سفالی حک شده است. شهرهای آنها عمدتا از ساختمانهای خشتی تشکیل شده بود. خاک رس مرطوب به صورت قالب های چوبی درآمده و در معرض آفتاب خشک می شود. بعداً ، هنگامی که سومری ها شروع به پخت آجر در کوره کردند ، مصالح ساختمانی سخت تر و با دوام تر به وجود آمد. برای دستیابی به رنگ های روشن ، لعاب های رنگی به آجر اضافه شدند.

شهرهای بین النهرین به عنوان زیگورات نامگذاری شده اند.

https://bartu.ir/blog

..

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 45
  • بازدید سال : 1,544
  • بازدید کلی : 3,736